top of page

HET LAB-MODEL

GOESTING GEVEN

OM TE BLIJVEN LEREN

Iedereen is het er al jaren over eens: onderwijs moet anders.

De maatschappij wordt steeds complexer, er komt steeds sneller nieuwe kennis bij.

​

De wereld schreeuwt om vernieuwers die buiten de bestaande conventies kunnen denken, jongeren die initiatief tonen en die over de nodige mentale weerbaarheid en flexibiliteit beschikken.

​

Dat alles vraagt om vakoverschrijdend leren werken en denken.

HET

ONDERWIJSLANDSCHAP

Traditioneel bestaat het Vlaamse onderwijslandschap uit twee types scholen. LAB combineert en gaat verder.

THEORIEGERICHT ONDERWIJS

Dat is >

THEORIEGERICHT
ONDERWIJS

Grote focus op theoretische kennis, vaak zonder veel kansen om deze kennis ook actief toe te passen

Dat is >

METHODE-
ONDERWIJS

Dat is >

METHODEONDERWIJS

zoals Steiner, Freinet, Dalton … Zij werken ervaringsgericht en besteden minder aandacht aan theoretische kennis.

Dat is >

INTEGRATIEF

ONDERWIJS

Dat is >

INTEGRATIEF
ONDERWIJS

LAB combineert het beste van twee werelden en gaat nog een stuk verder via het Scandinavische model van de integratieve pedagogiek. We bieden een uitgekiende combinatie van theoretische, betekenisgerichte en persoonlijke kennis aan binnen verschillende contexten. Zo zetten we leerlingen aan tot ‘diep’ leren.

Dat is >

onderwijslandschap
labmodel_2025.png

Het LAB-model

LAB biedt leerlingen trajecten aan waarin theoretische, betekenisgerichte en persoonlijke kennis sterk en doordacht verweven zijn. Zo zetten we aan tot ‘diep’ leren.

Theoretische kennis

Theoretische kennis: We bieden leerlingen een kennisrijk curriculum aan want:

  • een stevige kennisbasis is dé voorwaarde om tot kritisch en creatief denken te komen;

  • we leggen de lat hoog, maar wel op de maat van onze leerlingen. Voor heel wat vakken is er een routewerking die leerlingen op maat uitdaagt of ondersteunt;

  • we leren onze leerlingen hoe het brein werkt, wat leren is en hoe je in en ook, weer uit de leerkuil raakt;

  • we bieden een rugzak vol leerstrategieën aan, zo stappen onze leerlingen vol vertrouwen het hoger onderwijs in.

Betekenisgerichte kennis

​

  • De leerkrachten werken intens samen om onze leerlingen authentieke en complexe problemen voor te leggen, waarin de inhoud van verschillende vakken samenkomt.

  • Zo passen leerlingen de opgedane theoretische kennis actief toe

  • en trainen ze tegelijkertijd hun soft skills: samenwerken, communicatieve vaardigheden, leiderschap, veerkracht en weerbaarheid

  • We leren leerlingen divergent denken: door hen de diverse invalshoeken van complexe problemen te laten bestuderen en hen te laten ontdekken dat een complex probleem altijd meer dan 1 oplossing heeft. 

Persoonlijke kennis

  • Bij LAB zetten we sterk in op de ontwikkeling van zelfsturing.

  • Dat wil zeggen dat je leert om in de stuurcabine van je eigen leven te zitten: ontdekken wat je wil, de juiste keuzes maken, een plan maken en uitvoeren en tussendoor goed reflecteren - daar gaat het om.

  • Zelfsturing bepaalt meer dan je IQ en de plek waar je wieg staat hoe succesvol je bent in het latere leven: zelfgestuurde jongeren groeien uit tot zelfbewuste, ondernemende en gedreven volwassenen.

We integreren deze verschillende soorten kennis in onze vakoverschrijdendende LAB-leertrajecten. We trekken ook de buitenwereld tegemoet of nodigen externen en experten uit om het leren levensechter te maken.

EEN 
LERENDE SCHOOL

LAB wil uitdrukkelijk een lerende school zijn. We stellen onszelf continu in vraag en sturen bij, zodat we nog meer in onszelf kunnen geloven, en in de jongeren die bij LAB afstuderen.

​

Leerkrachten werken in team aan een uitdagende leeromgeving, leerlingen engageren zich om het beste uit zichzelf te halen, ouders om een open en constructieve dialoog aan te gaan met de school.

​

Dat maakt LAB tot een open, flexibel onderwijssysteem dat feedback van leerlingen, ouders, leerkrachten, zorgcoach en CLB bekijkt en integreert waar het waardevol blijkt.

Niemand is ooit te oud om te leren, 
ook een school niet.

bottom of page