Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
HET LAB-MODEL
GOESTING GEVEN
OM TE BLIJVEN LEREN
Iedereen is het er al jaren over eens: onderwijs moet anders.
De maatschappij wordt steeds complexer, er komt steeds sneller nieuwe kennis bij.
De wereld schreeuwt om vernieuwers die buiten de bestaande conventies kunnen denken, jongeren die initiatief tonen en die over de nodige mentale weerbaarheid en flexibiliteit beschikken.
Dat alles vraagt om vakoverschrijdend leren werken en denken.
HET
ONDERWIJSLANDSCHAP
Traditioneel bestaat het Vlaamse onderwijslandschap uit twee types scholen. LAB combineert en gaat verder.
THEORIEGERICHT
ONDERWIJS
Hier wordt voornamelijk gedoceerd, geabsorbeerd, geoefend en getoetst. Er is nauwelijks ruimte om de theorie ook toe te passen.
THEORIEGERICHT ONDERWIJS
Dat is >
Dat is >
ERVARINGSGERICHT
ONDERWIJS
De zogenaamde methodescholen vertrekken vanuit het principe ‘leren door te doen’. Ze gaan grotendeels voorbij aan theoretische kennis die van belang is om kennis te verankeren en toe te passen in wisselende contexten.
ERVARINGSGERICHT
ONDERWIJS
Dat is >
INTEGRATIEF
ONDERWIJS
LAB combineert het beste van twee werelden en gaat nog een stuk verder via het Scandinavische model van de integratieve pedagogiek. We bieden een uitgekiende combinatie van theoretische, ervaringsgerichte en persoonlijke kennis aan binnen verschillende contexten. Zo zetten we leerlingen aan tot ‘diep’ leren.
INTEGRATIEF
ONDERWIJS
Dat is >
HET LAB-MODEL
DIEP LEREN NAAR SCANDINAVISCH MODEL
LAB biedt een uitgekiende combinatie van theoretische, ervaringsgerichte en persoonlijke kennis aan binnen verschillende contexten. Zo zetten we je aan tot ‘diep’ leren.
Concreet? We werken geïntegreerd en brengen verschillende vakken samen in een aantal stimulerende leeractiviteiten. De vakgrenzen vervagen, en je ontdekt wat de link is tussen wiskunde en natuurwetenschappen, tussen aardrijkskunde en geschiedenis,...
Zo begrijp je beter waarom je bepaalde zaken ‘moet’ leren. Soms vertrekken we vanuit de praktijk en komen we zo tot de theorie, soms omgekeerd.
Aanvullend moedigen we je in elke fase van het leerproces aan om je eigen vorderingen te evalueren, en zo je persoonlijke kennis te ontwikkelen.
EEN
LERENDE
SCHOOL
LAB wil uitdrukkelijk een lerende school zijn. We stellen onszelf continu in vraag en sturen bij, zodat we nog meer in onszelf kunnen geloven, en in de jongeren die bij LAB afstuderen.
Leerkrachten werken in team aan een uitdagende leeromgeving, leerlingen engageren zich om het beste uit zichzelf te halen, ouders om een open en constructieve dialoog aan te gaan met de school.
Dat maakt LAB tot een open, flexibel onderwijssysteem dat feedback van leerlingen, ouders, leerkrachten, zorgcoach en CLB bekijkt en integreert waar het waardevol blijkt.