Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
​
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
​
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
​
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
​
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.

HET LAB-MODEL
GOESTING GEVEN
OM TE BLIJVEN LEREN
Iedereen is het er al jaren over eens: onderwijs moet anders.
De maatschappij wordt steeds complexer, er komt steeds sneller nieuwe kennis bij.
​
De wereld schreeuwt om vernieuwers die buiten de bestaande conventies kunnen denken, jongeren die initiatief tonen en die over de nodige mentale weerbaarheid en flexibiliteit beschikken.
​
Dat alles vraagt om vakoverschrijdend leren werken en denken.

HET
ONDERWIJSLANDSCHAP
Traditioneel bestaat het Vlaamse onderwijslandschap uit twee types scholen. LAB combineert en gaat verder.
THEORIEGERICHT ONDERWIJS
Dat is >
THEORIEGERICHT
ONDERWIJS
Grote focus op theoretische kennis, vaak zonder veel kansen om deze kennis ook actief toe te passen
Dat is >
METHODE-
ONDERWIJS
Dat is >
METHODEONDERWIJS
zoals Steiner, Freinet, Dalton … Zij werken ervaringsgericht en besteden minder aandacht aan theoretische kennis.
Dat is >
INTEGRATIEF
ONDERWIJS
Dat is >
INTEGRATIEF
ONDERWIJS
LAB combineert het beste van twee werelden en gaat nog een stuk verder via het Scandinavische model van de integratieve pedagogiek. We bieden een uitgekiende combinatie van theoretische, betekenisgerichte en persoonlijke kennis aan binnen verschillende contexten. Zo zetten we leerlingen aan tot ‘diep’ leren.
Dat is >

Het LAB-model
LAB biedt leerlingen trajecten aan waarin theoretische, betekenisgerichte en persoonlijke kennis sterk en doordacht verweven zijn. Zo zetten we aan tot ‘diep’ leren.
Theoretische kennis
Theoretische kennis: We bieden leerlingen een kennisrijk curriculum aan want:
-
een stevige kennisbasis is dé voorwaarde om tot kritisch en creatief denken te komen;
-
we leggen de lat hoog, maar wel op de maat van onze leerlingen. Voor heel wat vakken is er een routewerking die leerlingen op maat uitdaagt of ondersteunt;
-
we leren onze leerlingen hoe het brein werkt, wat leren is en hoe je in en ook, weer uit de leerkuil raakt;
-
we bieden een rugzak vol leerstrategieën aan, zo stappen onze leerlingen vol vertrouwen het hoger onderwijs in.
Betekenisgerichte kennis
​
-
De leerkrachten werken intens samen om onze leerlingen authentieke en complexe problemen voor te leggen, waarin de inhoud van verschillende vakken samenkomt.
-
Zo passen leerlingen de opgedane theoretische kennis actief toe
-
en trainen ze tegelijkertijd hun soft skills: samenwerken, communicatieve vaardigheden, leiderschap, veerkracht en weerbaarheid
-
We leren leerlingen divergent denken: door hen de diverse invalshoeken van complexe problemen te laten bestuderen en hen te laten ontdekken dat een complex probleem altijd meer dan 1 oplossing heeft.
Persoonlijke kennis
-
Bij LAB zetten we sterk in op de ontwikkeling van zelfsturing.
-
Dat wil zeggen dat je leert om in de stuurcabine van je eigen leven te zitten: ontdekken wat je wil, de juiste keuzes maken, een plan maken en uitvoeren en tussendoor goed reflecteren - daar gaat het om.
-
Zelfsturing bepaalt meer dan je IQ en de plek waar je wieg staat hoe succesvol je bent in het latere leven: zelfgestuurde jongeren groeien uit tot zelfbewuste, ondernemende en gedreven volwassenen.
We integreren deze verschillende soorten kennis in onze vakoverschrijdendende LAB-leertrajecten. We trekken ook de buitenwereld tegemoet of nodigen externen en experten uit om het leren levensechter te maken.
EEN
LERENDE SCHOOL
LAB wil uitdrukkelijk een lerende school zijn. We stellen onszelf continu in vraag en sturen bij, zodat we nog meer in onszelf kunnen geloven, en in de jongeren die bij LAB afstuderen.
​
Leerkrachten werken in team aan een uitdagende leeromgeving, leerlingen engageren zich om het beste uit zichzelf te halen, ouders om een open en constructieve dialoog aan te gaan met de school.
​
Dat maakt LAB tot een open, flexibel onderwijssysteem dat feedback van leerlingen, ouders, leerkrachten, zorgcoach en CLB bekijkt en integreert waar het waardevol blijkt.
