Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.

WAT BEOORDEELT DE INSPECTIE?
De onderwijsinspectie beoordeelt en stimuleert de kwaliteit en de kwaliteitsontwikkeling van het Vlaamse onderwijs. Daarbij plaatst ze altijd de ontwikkeling van elke lerende centraal.
VOLWAARDIGE TESTCASE
In schooljaar 2021-2022 startte de onderwijsinspectie met een nieuwe manier van doorlichten, met de nieuwe tool 'Doorlichten in dialoog'.
LAB werd een van de testcases.
HET RESULTAAT?
Bank vooruit, en een kus van de inspect...
Ach, hou het maar bij die bank vooruit. ;-)
HOE BEOORDEELT DE INSPECTIE?
De onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteitsontwikkeling en de kwaliteit van de school aan de hand van ontwikkelingsschalen.
Zo wil de onderwijsinspectie de school stimuleren om de kwaliteit te (blijven) ontwikkelen. De ontwikkelingsschalen bestaan telkens uit vier niveaus zoals hier afgebeeld.

HOE SCOORDE LAB?

In welke mate ontwikkelt LAB haar eigen kwaliteit op vlak van leerlingenbegeleiding?

In welke mate ontwikkelt LAB haar eigen kwaliteit op vlak van leerlingenbegeleiding?

In welke mate verstrekt
LAB kwaliteitsvol onderwijs?

In welke mate verstrekt
LAB kwaliteitsvol onderwijs?

Vormgeving van de leerlingenbegeleiding
EN VERGELEKEN MET HET
VLAAMSE ONDERWIJSLANDSCHAP?
Interpretatie van de scores - vergelijking met het Vlaamse onderwijslandschap
- vergelijking met 76 scholen Secundair onderwijs - informatie in de Onderwijsspiegel,
hier te downloaden -

VERGELIJKING MET HET VLAAMSE ONDERWIJSLANDSCHAP
VLAAMSE SCORES
ONDERWIJSKUNDIG BELEID
Slechts in 28% van de scholen voor secundair onderwijs (n=21) komt het onderwijskundig beleid tegemoet aan de verwachting.
Deze scholen ontwikkelen de kwaliteit van hun onderwijsleerpraktijk en geven de onderwijsleerpraktijk en de professionalisering vorm aan de hand van doelgerichte maatregelen en afspraken. De teamleden worden door deze scholen ondersteund.

VERGELIJKING MET HET VLAAMSE ONDERWIJSLANDSCHAP
VLAAMSE SCORES
SYSTEMATISCHE EVALUATIE
VAN DE KWALITEIT
In slechts 29% van de onderzochte scholen (n=22) komt de systematische evaluatie van de kwaliteit tegemoet aan de verwachting. Dat wil zeggen dat deze scholen systematisch verschillende aspecten van de schoolwerking evalueren en daarbij nadrukkelijk aandacht hebben voor de evaluatie van de onderwijsleerpraktijk.

VERGELIJKING MET HET VLAAMSE ONDERWIJSLANDSCHAP
VLAAMSE SCORES
BREDE BASISZORG
De brede basiszorg komt in dertien scholen (42%) tegemoet aan de verwachting. Dat betekent dat de school rekening houdt met de schoolcontext en de kenmerken van de leerlingen(groep) om een krachtige leeromgeving te creëren.
De school plant proactieve en preventieve acties in de volgende vier domeinen: leren en studeren, onderwijsloopbaan, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg.
Het schoolteam implementeert die acties op schoolniveau en binnen de onderwijsleerpraktijk. De school volgt de leerlingen systematisch op. In de meerderheid van de onderzochte scholen (n=18; 58%) komt de brede basiszorg echter nog niet tegemoet aan de verwachting

EEN GREEP UIT
DE FEEDBACK
VAN DE
ONDERWIJSINSPECTIE
-
LAB toont een exceptionele inzet
op het metacognitieve
-
LAB besteedt veel aandacht aan feedback op het leerproces via het gebruik van succescriteria, evaluatierubrics, de eigen evaluatie-app en koppelt concrete acties aan de feedback
-
LAB onderscheidt zich door het werken met coaches
-
LAB onderscheidt zich op het vlak van gepersonaliseerd leren via de routes en de dynamische inzet ervan.
Je kan het inspectieverslag hier integraal downloaden. Omdat het om een 'try-out' van de nieuwe tool ging, vind je het verslag immers niet terug op de officiële website van de onderwijsinspectie. Dat betekent niet dat LAB geen volwaardige doorlichting kreeg, wel integendeel.