Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
WELZIJN & PRESTATIES
LEERKRACHTEN EN DIRECTIE
Onderzoek in het Vlaams Lager en Secundair onderwijs - UGent
Dit onderzoeksrapport maakt deel uit van een breder onderzoeksproject dat een duidelijker inzicht probeert te krijgen in het welzijn en de prestaties van leerkrachten en schooldirecteurs in Vlaanderen. Het onderzoek wees op een aantal opmerkelijke verschillen. We sommen ze hier voor je op.
PLANLAST: Totaal = 3.22; LAB = 2.21
Planlast verwijst naar de inspanningen die worden gevraagd aan mensen op de werkvloer om regels, voorschriften en procedures na te leven die niet bijdragen aan het bereiken van een beoogd doel.
PUBLIC SERVICE MOTIVATION: Totaal = 3.68; LAB = 4.09
Het concept Public Service Motivation verwijst naar de motivatie die medewerkers in publieke organisaties halen uit de maatschappelijke relevantie van hun werk.
VOICE: Totaal = 3.74; LAB = 4.19
Het concept Voice verwijst naar het aandragen van innovaties suggesties voor veranderingen.
LMX: Totaal = 3.66; LAB = 4.10
Het concept Leader-Member EXchange is een indicatie van de kwaliteit van de relatie tussen de leerkrachten en hun directeur. Er werd nagegaan in welke mate leerkrachten aanvaard, geholpen en beschermd worden door hun directeur.
STEUN VAN DE DIRECTEUR: Totaal = 3.94 ; LAB = 4.34
In welke mate ervaren leerkrachten steun van hun directeur voor hun professionele ontwikkeling.
STEUN VAN DIRECTEUR VOOR BETROKKENHEID: Totaal = 3.41; LAB = 3.9
Steun voor betrokkenheid refereert naar de mate waarin directeurs interesse tonen in het werk en het welzijn van hun leerkrachten.
STEUN VANUIT PERSONEELSBELEID: Totaal = 3.05; LAB = 3.51
In welke mate is het personeelsbeleid op school erop gericht om leerkrachten te ondersteunen?
CONTINUE FEEDBACK - 7-PUNTENSCHAAL: Totaal = 3.60; LAB = 4.97
Continue feedback is belangrijk om personen van informatie te voorzien over hoe ze hun werk doen en hoe ze kunnen verbeteren.
KWALITEIT VAN FEEDBACK - 7-PUNTENSCHAAL: Totaal = 4.54; LAB = 5.57
Hierbij werd bij de leerkrachten gepeild naar de mate waarin zij waardevolle en nuttige feedback ontvangen van hun directeur
Je kan hier het volledige rapport nalezen