Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
​
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
​
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
​
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
​
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.

Basisopties 2A
Vanaf schooljaar 2025-26 kiest elke leerling in het tweede jaar van de A-Stroom een basisoptie. Dat is een pakket van 5 lesuren per week waarin je kind zich verdiept in een bepaald interessegebied. Het is géén definitieve studiekeuze, maar een verkennende stap.
​
In het derde jaar staan nog alle richtingen open: wetenschappen, economie, zorg, techniek, talen, sport, kunst ... De bedoeling is vooral: ontdekken waar je energie van krijgt en welke leerinhouden en vaardigheden je het meeste aanspreken.
​
Vanaf 1 september 2025 bieden we in 2A deze 4 basisopties aan:
​
Basisoptie 2A
Moderne Talen & Wetenschappen
In deze basisoptie combineren we talenkennis en wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
Leerlingen krijgen verdieping in talen (Nederlands, Frans, Engels) en gaan er ook creatief aan de slag. Daarnaast maken ze kennis met de onderliggende vakken van natuurwetenschappen: fysica, biologie en chemie en trainen ze hun wetenschappelijke vaardigheden zoals observeren, meten en verklaren.
​
Voor wie graag bezig is met taal én zich vragen stelt over de wereld rondom zich. Deze brede basisoptie kan een voorbereiding zijn op de richting moderne talen, natuurwetenschappen …
Basisoptie 2A
Mens & Maatschappij
In deze basisoptie bestuderen leerlingen hoe mensen samenleven.
Ze leren nadenken over maatschappelijke vraagstukken zoals duurzaamheid, rechtvaardigheid en media. De nadruk ligt ook op samenwerken, kritisch denken en communiceren.
Voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in mensen, actualiteit en graag in groep nadenken of praten.
Deze basisoptie kan je voorbereiden op de richting Humane wetenschappen.
Basisoptie 2A
STEM - Wetenschappen
In deze basisoptie staat het denken en probleemoplossend redeneren centraal.
Leerlingen verdiepen zich in wiskundige en wetenschappelijke concepten, leren logisch nadenken en analyseren. Ze verdiepen zich in de wetenschappen (biologie, chemie en fysica) en gebruiken deze kennis om onderzoekend en ontwerpend aan de slag te gaan (engineering, problem solving)
​
Voor wie houdt van logisch redeneren en wiskunde, en nieuwsgierig is naar hoe de wereld werkt op theoretisch vlak. Wie graag creatief nadenkt en samenwerkt om tot oplossingen te komen.
Deze basisoptie kan je voorbereiden op de richting natuurwetenschappen.
Basisoptie 2A
STEM - Technieken
In deze basisoptie draait het om doen, bouwen en technisch inzicht ontwikkelen.
Leerlingen leren hoe dingen werken, gebruiken gereedschap, ontwerpen constructies en maken kennis met basisvaardigheden uit de techniek en technologie.
​
Voor leerlingen die graag actief leren, dingen willen maken en graag werken met hun handen.
Deze basisoptie laat proeven van een dubbele finaliteit of arbeidsfinaliteit.
2
2A:
Moderne Talen - Wetenschappen
​
Mens & Maatschappij
​
STEM - Wetenschappen
​
STEM - Technieken
​
2B:
STEAM
3A
Natuurwetenschappen
​
Humane Wetenschappen
​
Moderne Talen
4A
Natuurwetenschappen
​
Humane Wetenschappen
​
Moderne Talen
5A
Wetenschappen-Wiskunde
​
Humane Wetenschappen
​
Moderne Talen
6A
Wetenschappen-Wiskunde
​
Humane wetenschappen
​
Moderne Talen
OKAN kan ook bij LAB Sint-Amands
OKAN, dat is de OnthaalKlas voor Anderstalige Nieuwkomers. Je verwelkomen je in een kleine klasgroep met leerlingen tussen 12 en 18 jaar uit de hele wereld.
-
1 tot 2 schooljaren
-
Leer snel Nederlands op eigen tempo
-
Integratie in samenleving en in LAB-onderwijssysteem
-
Warme aanpak, oog voor diversiteit
-
Kleine klasgroep met leerlingen uit de hele wereld
Wil je meer info? Bel ons secretariaat op 03 369 59 57 of mail naar secretariaat@labonderwijs.be
Wil je graag nog dit jaar instappen
bij LAB Sint-Amands in 2A, 3A, 4A, 5A OF 6A?
Je wil tijdens het schooljaar 24-25 graag overstappen naar LAB Sint-Amands en bij ons starten in 2A, 3A, 4A, 5A of 6A? Dat kan nog.
​
We zorgen ervoor dat je helemaal mee bent met planning, zelfsturing, en alles waar LAB voor staat. Alsof je vanaf de eerste dag je middelbare schoolcarrière bij ons was gestart.
​
Stuur een mailtje aan secretariaat@labonderwijs.be
of bel tijdens de schooluren naar 03/369 59 57
Volzetverklaring
We verklaren schooljaar 2024-25 bij LAB Sint-Amands volzet vanaf:
​
1A: 100 leerlingen
1B: 10 leerlingen
2A: 105 leerlingen
2B: 10 leerlingen
3A: 105 leerlingen
4A: 105 leerlingen
5A: 90 leerlingen
6A: 100 leerlingen
Gedreven directie

Kristien Bruggeman
Oprichter LAB
Directie LAB Sint-Amands

Nele Van Oosten
Directie LAB Sint-Amands
LAB Gedreven onderwijs, dat is de expertise van een gedreven team leerkrachten die goesting hebben om te leren.
Kristien Bruggeman en Nele Van Oosten begeleiden hen bij het implementeren van de integratieve pedagogiek van het LAB-model.
Samen zoeken ze naar aansluiting met de academische en bedrijfswereld om de projecten en leertrajecten levensecht te maken. Dat kan bijvoorbeeld door het betrekken van externe experten bij onderzoeksprojecten en jury's maar ook door interactieve bedrijfsbezoeken en stages.
Kristien Bruggeman is onderwijswetenschapper en voordien verbonden aan de Universiteit Antwerpen en aan Agoria, de sectorfederatie van de hoogtechnologische industrie.
Nele Van Oosten is psycholoog-pedagoog en was eerder verbonden aan de KULeuven / CEGO (centrum voor ervaringsgericht onderwijs).
Game changer sinds 2017.
Onafhankelijk, gesubsidieerd,
erkend.
LAB Gedreven Onderwijs staat in het onderwijslandschap bekend als een echte game changer.
​
Op 1 september 2017 openden we LAB Sint-Amands, de eerste onafhankelijke, erkende en dus gesubsidieerde secundaire school in België sinds meer dan 20 jaar.
​
1 september 2022 was opnieuw een mijlpaal: de opening van
LAB Sint-Niklaas. Meer daarover lees je hier.
​
Sinds juni 2023 werkt ook in Ranst een gedreven team aan een nieuwe school. De richtdatum voor de opening is 1 september 2025.
​
Ook in andere Vlaamse gemeentes staan LAB-projecten op stapel. Meer nieuws daarover volgt later.
​
​

HOU ME OP DE HOOGTE
Secretariaat LAB SINT-AMANDS : KUITEGEMSTRAAT 27 • 2890 PUURS - SINT-AMANDS •
• T: 03 369 59 57 • INFO@LABONDERWIJS.BE •